התיישנות עבירות קטין ומשמעותה

עבירות של קטינים נכנסות אל המרשם הפלילי ועלולות להיות גלויות לעיניהם של גורמים שונים כמו פקידי סעד, קציני מבחן, המשטרה, המשטרה הצבאית, השב”כ וצה”ל. מידת החשיפה של המרשם תלויה במספר משתנים, אך אין ספק כי לרישום יכולה להיות השפעה שלילית על עתידו של הנער לאורך שנים, כמו גם על התפיסה והדימוי העצמי שלו. לכן, כדאי ומומלץ לפנות בעת הנכונה אל עורך דין המתמחה בתחום שיעזור במחיקת הרישום הפלילי במידה והדבר אפשרי.

התיישנות – הגבלת החשיפה

כאשר מדברים על התיישנות עבירות קטין יש להבדיל בין תקופה של התיישנות ובין תקופה של מחיקה. כל עוד לא חלה ההתיישנות ההרשעה מופיעה במרשם הפלילי ולאחר מכן קיימים חיסיון ומגבלות על החשיפה לתיק. יש לציין כי אם לא ניתנה הרשעה (לא זיכוי), כפי שקורה לעיתים במשפטים של קטינים, לא חלה כל תקופת התיישנות אלא רק תקופת מחיקה כפי שיוסבר מייד. ואולם, אם הושגה הרשעה משתנה תקופת ההתיישנות לפי עונש המאסר שהושת על הקטין.

לדוגמא, אם נגזר מאסר של יותר מחמש שנים הרי שתקופת ההתיישנות תהיה עשר שנים ועוד מספר שנות המאסר. באותו האופן, בעונשי מאסר שבין שלוש לחמש שנים, ההתיישנות תהיה שבע שנים ועוד תקופת המאסר. במקרים של עונש מאסר עד לשלוש שנים, תקופת ההתיישנות תהיה חמש שנים ועוד תקופת המאסר, ואם לא היה מאסר בפועל ההתיישנות תהיה שלוש שנים מהיום שבו ניתן גזר הדין.

התקופה השנייה שאחרי התיישנות עבירות קטין היא כאמור תקופת מחיקה. מדובר בתקופה הנפרשת לרוב על פני עשר שנים, המתחילות להימנות מעת שהסתיימה ההתיישנות. ואולם, אם הקטין עוד לא היה בן שש עשרה שנים וביצע עבירת עוון, הרי שתהיה תקופת מחיקה קצרה בהרבה של שלוש שנים. כמו כן, קיימים מצבים בהם תקופת המחיקה תהיה חמש שנים בלבד, כתלות בגילו של הקטין והיבטים נוספים. בכל מקרה, בתקופה זו יש יותר הגבלות על הגורמים הרשאים לעיין ברישום, למעשה עד לרמה מינימאלית. חשוב לציין כי אם קטין הורשע בכמה עבירות יהיה עליו להמתין עד לסיום תקופת ההתיישנות של כולן, וכמו כן צריך לדעת שגם אחרי המחיקה עדיין נותר רישום משטרתי במחשבי המשטרה.

התיישנות עבירות קטין

אפשרויות לקיצור התיישנות ומחיקה

בפני קטינים עומדות מספר אפשרויות לקיצור תקופת ההתיישנות או להשגת מחיקה מוקדמת. ראשית, מי שהשלים שירות צבאי מלא יכול לבקש דרך הצבא חנינה, וזאת זמן מה לפני סוף השירות. כמו כן, ניתן להשיג קיצור של ההתיישנות ואף מחיקה של הרישום על ידי פנייה אל נשיא המדינה. כמו כן, ניתן במקרים מסוימים לפנות אל המשטרה ולבקש ביטול של הרישום. את הפניות הללו יש לבצע בצורה נכונה, מקצועית, חכמה ומושכלת וחשוב מאוד להסתייע לשם כך בעורך דין מיומן שכבר טיפל בבקשות רבות שהוגשו לגורמים השונים.

לפרטים נוספים ולהתייעצות עם עורך דין למחיקת רישום פלילי, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 052-2565670.

צור קשר

דילוג לתוכן