אודות מעצר בית קטין

בדומה לבגירים, גם קטינים עשויים למצוא את עצמם במעצר לתקופות משתנות בהתאם לחשדות הקיימים כנגדם. יחד עם זאת, עקב גילם הצעיר, ההשלכות הנפשיות והנוספות של המעצר, והשאיפה הכללית לשיקום על פני ענישה – מעצרים של קטינים הם החלופה הפחות מועדפת ובית המשפט לנוער יימנע מכך במידת האפשר.

מלבד זאת קיימים חוקים וכללים שונים לגבי קטינים המלווים את כל הליכי החקירה וההליכים המתקיימים כנגדם, שהינם מקלים ומתחשבים יותר מאשר במקרה של בגירים. זאת בנוסף להעדפה של חלופת מעצר בית קטין ואפשרויות אחרות למעצר.

כמה מילים על מעצרים של קטינים

ישנן כמה וכמה מגבלות על התנאים של מעצר קטין ועל משכו, ובכל מקרה קטינים מתחת לגיל 14 אינם יכולים להישלח למעצר. כל עוד לא הוגש כתב אישום השופט יורה על מעצר רק כשישנו חשד סביר לעבירה שהעונש עליה הוא יותר משלושה חודשי מאסר, וגם זאת תחת תנאים מיוחדים כגון סיכון לאחרים. גם במקרים אלו תקופת המעצר תהיה מוגבלת לעשרה ימים ולאחר מכן ניתן להאריך את התקופה עד למקסימום של עשרים ימים.

תקופת המעצר תתבצע בבית מעצר לקטינים או באופן מופרד בבית מעצר כללי, ובכל מקרה תהיה הפרדה מבגירים לאורך כל הדרך לרבות בתחנת המשטרה. בהמשך גם תהיה הפרדה בין עצורים לאסורים ובין מי שטרם הוגש נגדו כתב אישום ומי שכבר הוגש כנגדו כתב אישום. בבית המעצר יהיו תנאים המתאימים לגילו של הקטין, השומרים על בריאותו ואף ניתנים לו שירותי פנאי וחינוך, והוא רשאי להיות בקשר ולקבל ביקורים מבני משפחה מדרגה ראשונה ולקבל ריאיון אצל עו”ס ביממה הראשונה למעצר.

מעצר בית קטין

חלופה מועדפת – מעצר בית

כאמור, הנטייה של בתי המשפט היא לא להורות על מעצר של קטינים, ולכן על פי רוב החלופה המועדפת תהיה מעצר בית קטין. כמובן שאם מדובר בנער מתחת לגיל 14 הוא כלל לא יישלח למעצר אלא יישלח לביתו תחת תנאים מגבילים. במידה ומדובר בעבירה חמורה יעבור הקטין תסקיר של שירות המבחן שבו ייקבע אילו תנאים הם הנכונים לשחרורו תחת תנאים מגבילים, ולאחר מכן יהיה עליו להיות בקשר עם האמונים על הטיפול בתיקו בשירות המבחן.

התנאים המגבילים של מעצר בית קטין עשויים להיות מגוונים, למשל הגבלה על קיום שיחות עם אנשים מסוימים, נשיאת אזיק אלקטרוני ומגבלות תנועה, השגחה מתמדת עליו ועוד. יחד עם זאת, במקרים רבים חיוב השהייה בבית אינה ליממה מלא אלא למספר שעות. ובמידה והתנאי הוא ליותר משש עשרה שעות יש לאשר זאת בכל שלושה חודשים בבית המשפט לאור תסקיר של שירות המבחן והמלצותיו. ומעבר לכך, מעצר בית קטין תחת תנאים מגבילים יהיה עד לתקופה מקסימאלית של תשעה חודשים, שלאחריה הארכה יכולה להתבצע רק לאור בקשת התביעה וקבלת נימוקיה על ידי השופט.

לפרטים נוספים ולהתייעצות עם עורך דין למחיקת רישום פלילי, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 052-2565670.

 

 

 

צור קשר

דילוג לתוכן