אודות מחיקת רישום פלילי

תיקו הפלילי של אדם, המכונה גם רישום פלילי, מכיל את העבירות שיוחסו לו ואת ההרשעות והענישה, בנוסף לתיקים שנסגרו ולתיקים שעדיין ממתינים לבירור (מב”ד). חשוב להבין כי תיקים פליליים כאלו אינם סתם מעלים אבק במחשבי המשטרה אלא בהחלט עשויים לפגוע באדם במישורי חיים שונים ולאורך שנים. לפיכך, כדאי ומומלץ לפעול לצורך מחיקת תיק פלילי באמצעות עורך דין המתמחה בתחום.

למידע נוסף לחצו כאן

השפעותיו של הרישום הפלילי

יש להבין כי רישום פלילי עלול לגבות מחיר מטריד ואף קשה מאדם במהלך חייו. כך לדוגמא, במקרים מסוימים הרישום עלול למנוע את השתלבותו של אדם במקצוע מסוים או במקום תעסוקה מסוים, עלול לפגוע ביכולתו להוציא אשרת שהייה למדינה זרה, עלול בעתיד ביכולת לאמץ ילדים, וכן בהיבטים נוספים. מלבד זאת, אדם שיש לו הרשעה פלילית או רישום אחר מרגיש כי מדובר בנטל ובאות גנאי התלוי על צווארו. על אף שהרישום אינו גלוי לעיני הציבור, עדיין ישנם גורמים שיכולים לעיין בתיק או לדרוש הצגת תעודת יושר, ומעבר לכך מדובר באי נעימות שבין אדם לעצמו.

יכולות לעבור כמה שנים טובות עד שמושגת מחיקת הרשעה פלילית באופן “טבעי”, כלומר לפי תקנות ההתיישנות. מדובר בתקופה המשתנה בהתאם לעבירה ובעיקר לענישה שחלה בגינה, וכן לגילו של האדם בעת ביצוע העבירה – בגיר או קטין. למשל, תקופת ההתיישנות על עבירות עוון שבהן הענישה היא עד שלוש שנות מאסר עומדת על שלוש שנים ועוד תקופת המאסר, וכמובן שבעבירות מסוג פשע שהענישה המינימאלית עליהן היא 3 שנים ומעלה תקופת ההתיישנות ארוכה יותר. יחד עם זאת, בכך לא תם העניין, שכן כעת מתחילה תקופת מחיקה הלוקחת עשר שנים מסוף תקופת ההתיישנות. ויש לציין שגם לאחר תקופה זו כאשר מושגת לבסוף המחיקה, עדיין יהיה מספר מצומצם מאוד של גופים שיוכלו לקבל מידע כמו צה”ל והמשטרה.

עורך דין מחיקת רישום פלילי

איך מבטלים את הרישום מוקדם יותר

כאשר תתייעצו עם עורך דין למחיקת רישום פלילי הוא יסביר לכם שקיימות שתי אפשרויות עקרוניות למחיקה יותר מוקדמת. ראשית, אם מדובר בתיק סגור תוכלו (עדיף בליווי של עו”ד) לפנות אל המשטרה ולבקש ביטול. במידה שהייתם קטינים בעת ביצוע עבירה מסוג פשע ניתן לפנות כעבור חמש שנים, או כעבור שלוש שנים אם הייתה זו עבירה מסוג עוון. עבור בגירים התקופה יותר ארוכה – שבע שנים לעבירות פשע או חמש שנים לעבירות עוון. בכל מקרה, בבקשה צריך לפרט, בין היתר, את האירועים והנסיבות הקשורים לתיק והמצדיקים את הסגירה, כמו גם מסמכים התומכים בבקשה כגון אישור לימודי, אישורים והמלצות משירות בצה”ל, המלצות ממעסיקים וכדומה.

האפשרות השנייה של מחיקת תיק פלילי שלא הסתיים בזיכוי, או לקיצור תקופת ההתיישנות, היא לבקש חנינה מנשיא המדינה. כל אדם בעל רישום פלילי יכול לפנות אל הנשיא, אך זאת רק לאחר שמוצו ההליכים המשפטיים בתיק, לא יצא זיכוי, וישנן נסיבות מיוחדות המצדיקות את הבקשה ואישורה. אכן, מחיקת הרשעה פלילית אינה עניין של מה בכך ולכן חשוב מאוד להיעזר בעורך דין, שיצרף את כלל החומרים הנדרשים כגון נסיבות כלכליות, חוות דעת סוציאליות, הצדקות רפואיות, המלצות ואישורים התומכים בהצגתו החיובית של האדם, וכמובן כל החומרים המשפטיים הנוגעים לתיק.

לפרטים נוספים ולהתייעצות עם עורך דין למחיקת רישום פלילי, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 052-2565670.

 

צור קשר

דילוג לתוכן